Domácí úkol 3 krok za krokem


1. Zvolte si téma.

Zatímco v reálném životě je téma zpravidla dané a je důvodem, proč se naši posluchači sejdou, pro řeč v rámci kurzu můžete zvolit prakticky cokoliv. Není cílem, abyste kvůli úkolu provedli rozsáhlý výzkum, právě naopak – vyberte si něco, co už znáte a o co se s ostatními rádi podělíte. Možná témata najdete třeba v některé z těchto oblastí:

  • vaše práce – přemýšlejte, co je pro vás díky vyší práci samozřejmostí, zatímco pro ostatní to může být zajímavá novinka (Prodáváte kosmetiku? –> Jak vybrat parfém. Učíte dějepis? –> Jak nás sv. Václav (ne)zaprodal Němcům. Máte zkušenosti s obchodníky z Číny? –> Co říkat a co ne, chcete-li uspět v Číně.)
  • vaše koníčky – o věcech, které nás baví, víme většinou spoustu věcí. (Jak upéct kváskový chleba. Běhání naboso. Základy fotografické kompozice.)
  • ostatní – vystudovali jste dějiny umění, a i když se živíte jako pojišťovací agent, pořád máte slabost pro Tiziana. Váš dědeček byl legionář. Včera jste slyšeli v rádiu pořad o mayském kalendáři.

2. Brainstorming: o čem by se na toto téma dalo mluvit.

Vemte si list papíru a zapište si, co vás k tématu napadá. Poslouží vám prostý seznam, ale můžete to zkusit i formou myšlenkové mapy. Pokud bylo původní zvolené téma hodně široké (např. gastronomie), přemýšlejte, na co se zaměřit (např. italská kuchyně –> pizza –> příprava, nebo historie, nebo regionální rozdíly…).

3. Zúžení: hlavní body.

Položte si otázku: co je cílem mé řeči? S jakou informací má posluchač odcházet? Definujte tyto otázky co nejkonkrétněji. Přidržím-li se příkladu s pizzou, cílem by nemělo být heslo „pizza – regionální rozdíly“ ani neurčité „posluchač bude znát regionální rozdíly v přípravě pizzy“, ale raději „posluchač bude znát rozdíl mezi pizzou neapolskou, sicilskou a newyorskou“. Takovýto cíl už také naznačuje hlavní body. Buďte realističtí, pokud jde o množství informací, které je možné ve vymezeném čase (5-10 min) předat. Jeden bod stačí, tři jsou pravděpodobně maximum. V tomto případě často platí, že méně je více. Pamatujte, že informaci nestačí jen říct, aby si k posluchači opravdu našla cestu.

Podobně jako v předchozím úkole, krátké argumentaci, i tentokrát bude třeba sdělení nějak podložit, přidat nějaké podpůrné informace, příklady, data. Bude tedy i tentokrát platit schéma řekni – vysvětli – ukaž/dokaž – uzavři. Touto částí se budeme dále zabývat na příští schůzce, ale už teď nad tím můžete začít přemýšlet.

4. Osnova.

Hlavní body, případně i body podpůrné, zpracujte do hierarchické osnovy. Může vypadat podobně jako ta na krátkou argumentaci:

TÉMA
I. hlavní bod
A. podpůrný bod 1
B. podpůrný bod 2
II. hlavní bod
A. podpůrný bod 1
B. podpůrný bod 2

Nejste ale tentokrát tímto schématem nijak vázáni, informativní řeč může mít strukturu dle vašeho uvážení.

Osnovu zapište na papír a máte hotovo!