Tréma a jak se jí zbavit: 4 způsoby ověřené vědou i praxí

Tréma nemá u superhrdinů šanci width=Tréma. Kdo ji nezažil, nejspíš nic nezažil. Nebo lže.

Strach z mluvení před lidmi je podle jednoho výzkumu častější než strach ze smrti. S tím výzkumem je to všelijak, ale v jednom je tréma smrti podobná – nevyhýbá se nikomu. Mladí, staří, muži, ženy, chudí, bohatí: když přijde na to postavit se před skupinu lidí, všichni zažívají podobné pocity. V ústech sucho, v hlavě prázdno, sevřený žaludek, třesoucí se ruce. Když se s tím nevypořádáte,  můžete dopadnout jako slavný režisér Michael Bay, který během nepodařeného vystoupení raději utekl z pódia.

Dobrá zpráva je, že se s trémou dá pracovat, aby vás neparalyzovala, ale aby vám naopak pomohla k lepšímu, dynamičtějšímu a zábavnějšímu projevu. A co tedy pomůže? Odvar z babského ucha, tři kapky krve z netopýra nebo nějaké magické zaříkávání?

Napít se před tím, než začnete mluvit, je rozhodně dobrý nápad. Zůstaňte ale u čisté vody bez bublinek. Nestimulujte tělo zbytečně ani kávou, ani alkoholem.

Jak chutná krev z netopýra, netuším, ale vzhledem k tomu, že všechny druhy netopýrů jsou u nás chráněné, použila bych na dochucení raději něco jiného. Ovšem i u těch ostatních dochucovacích prostředků platí “všeho s mírou”. Příliš slané, výrazně aromatické a silně kořeněné jídlo si nechte raději na dny, kdy vám tréma nehrozí.

Magické zaříkání vypadá nejnadějněji. Jen musíte použít ty správné formulace.

MLUVTE O SOBĚ

Které formulace jsou ty pravé, zkoumali dokonce i vědci. Přišli na to, že v záchvatu trémy k sobě máme promlouvat ve druhé nebo třetí osobě. Taky pomáhá popisovat situaci, jako byste se na sebe dívali zvenčí, a zároveň přitom zkusit najít racionální zdůvodnění, proč se cítíte právě tak. Zkuste tedy místo: “Klepou se mi ruce a úplně se mi vykouřilo z hlavy, co mám říkat,” zformulovat myšlenku nějak takto: “Klepou se ti ruce, protože si tvoje tělo myslí, že jsi v nebezpečí, a připravuje tě na útěk. Pro jistotu taky stáhlo krev k vnitřním orgánům, takže se mozku nedostává kyslíku. Naštěstí nejde o útok šavlozubého tygra, ale jenom o prezentaci.”

STŮJTE JAKO SUPERMAN

Zaříkání je dobrá věc, teď je ale potřeba přejít od slov k činům. Pokud jde o trému, nemusíte u těch činů ani chodit. Stačí se pořádně postavit. Jako superhrdina. Jako vítěz. Že vám to připadá pitomé? Nesuďte předčasně. Je totiž prokázáno, že už po dvou minutách postoje v podobné poloze se ve vašem těle sníží hladina stresového hormonu a naopak stoupne hladina testosteronu (platí to i pro ženy, ale nemusíte se bát, holky, knír vám nenaroste :-). Zjednodušeně: stojíte jako vítěz, cítíte se jako vítěz. A všimne si toho i vaše okolí. Chcete-li vědět víc, koukněte na Amy Cuddy a její přednášku TED.

S ÚSMĚVEM JDE VŠECHNO LÍP

Amy Cuddy vyznává heslo “Fake it till you become it”, neboli “předstírejte, dokud se to nestane doopravdy”. Platí to nejen pro supermanský postoj a vítězný pocit, který člověku navozuje, ale taky pro úsměv. Jasně, když vám útroby svírá tréma, není zrovna snadné úsměv vyloudit. Ale stojí za to se o něj pokoušet. Když bude nejhůř, dejte si mezi zuby tužku. Možná vás rozveselí už jenom myšlenka na to, že byste dělali něco tak potrhlého. Ale je prokázáno, že podobně jako v případě napodobování vítězného postoje, napodobování úsměvu vede ve výsledku k tomu, že se cítíte lépe – až se nakonec začnete usmívat upřímně. (Jeden úsměv prý navíc vydá za 2.000 tabulek čokolády, říká Ron Gutman, a to už přece musí dobře naladit i ty největší trémisty.)

ZHLUBOKA DÝCHAT

V duchu k sobě promlouváte ve správné osobě, hezky stojíte, usmíváte se – teď už jenom nezapomenout dýchat. Jestli vám i přes vyzkoušení předchozích tří triků přece jenom nějaká tréma zbývá, právě správné dýchání vám může pomoci překonat ty poslední momenty, než se postavíte a začnete mluvit. (Protože to už zpravidla tužku v zubech držet nemůžete.) Pokud jste někdy zkoušeli jógu, nebude vám koncept zpomaleného dýchání neznámý. Pokud o této technice teď čtete poprvé, vyzkoušejte si ji raději ještě předtím, než půjde do tuhého. Posaďte se uvolněně a tak, abyste neměli stlačené břicho, a při nádechu počítejte do čtyř. Pak na čtyři doby zadržte dech, na další čtyři vydechněte a pak znovu na čtyři doby dech zadržte. Opakujte to několikrát za sebou – dokud nepocítíte uvolnění nebo dokud nemusíte na scénu. Říká se tomu dýchání do čtverce a dokáže velmi rychle navodit zklidnění i při silném rozrušení. (Jestli vám nestačí moje slovo, že to funguje, můžete si to ověřit třeba v tomto článku.)

To jsou tedy ony, ty čtyři vědou i praxí ověřené způsoby, jak se vypořádat s trémou. Vyzkoušejte, co funguje na vás. A jestli přijdete na nějakou další zaručenou techniku, dejte vědět!

 

++++++++++

Lenka

O autorce:
Lenka Dvořáková je lektorka a koučka prezentačních dovedností, která se zaměřuje zejména na přípravu řečníků, kteří musejí vystupovat v angličtině. Má za sebou zkušenosti s vystupováním v OSN a mnohaletou lektorskou praxi. Je držitelkou několika ocenění v soutěžích v řečnických dovednostech na národní i mezinárodní úrovni. Je provozovatelkou portálu publicspeaking.cz.

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *