Recenze: Rétorika pro obchodníky i pro běžný život

retorika-kniha
Jste třeba vedoucí týmu, který na poradách managementu musí pravidelně referovat o postupu projektu. Nijak v oblibě to nemáte. Pár slajdů dohromady dát umíte a co musíte, to odříkáte, ale cítíte, že to není ono. A pak vám padne v knihkupectví do oka tahle kniha, která na přebalu slibuje, že obsahuje vše, co potřebujete, aby to bylo lepší: spoustu cvičení, návod na přípravu vystoupení, tipy, jak argumentovat při vyjednávání a jak zvládat konflikty, rady, jak se vyvarovat nejčastějších chyb, ukázky mistrovských vystoupení. A navíc 40 minut video lekcí s profesionálními herci. Stojí k pěti stovkám, ale je potřeba to brát jako investici. A ten chlapík na fotce, hmm, možná když budete podle téhle knížky postupovat, budete na příští poradě taky vypadat takhle profesionálně.
Hned večer doma s nadějí obracíte první stránky.

Autor Vojtěch Černý v úvodu píše, že jeho cílem bylo poskládat z různých pramenů to, co bude pro uživatele užitečné v praxi. To je slibné.

Mimo úvodu a závěru je kniha členěna do sedmi kapitol: Pojem rétorika, Rétorika a historie, Rétorika a technika řeči, Rétorická cvičení, Rétorika a prezentace, Rétorika v kontextu řešení konfliktů, asertivity a vyjednávání, Příklady mistrovských rétorských vystoupení.

Pořád je to slibné.

První dvě kapitoly prolétnete z povinnosti. Démosthenés, Cicero. Hus a Komenský a Jungmann. Jasně, něčím se začít musí.

V kapitole o technice řeči mírně vzroste vaše netrpělivost. Rozeznáváme souhlásky retné, zubodásňové, předopatrové, zadopatrové, hrtanové. Taky souhlásky závěrové, úžinové a polozávěrové. Dalších pár stránek jen prolistujete, až dojdete k lákavému nadpisu “Chyby v jazykových projevech”. Konečně něco praktického? Mno… jestli říkáte “pane Novák”, “čikágo”, nebo “horko těžko”, tak to říkáte špatně.

V kapitole “Rétorická cvičení” to přece už musí začít, ne, ta slíbená užitečnost v praxi? Jenže následuje zase jen zklamání, neboť další stránky jsou pokryty seznamy jazykolamů a cvičení typu: Uveďte pět synonym. Uveďte přirovnání. Nahraďte českým ekvivalentem.Ve stejném duchu to bohužel pokračuje i dál. I zbytek knihy je zaplněn nejrůznějšími seznamy, které sem tam zpestří nějaký test, zpravidla převzatý z jiného zdroje. Dozvíte se například, že projev po formální stránce vyžaduje, aby řečník mluvil

• určitě,
  • stručně,
  • jazykově čistě,
  • bezprostředně,
  • taktně a zdvořile.

Můžete si udělat dotazník asertivity a pak se dočtete něco o asertivitě protektivní:
“Otevřené dveře”

• nejjednodušší reakcí na kritiku je souhlas
  • souhlasit je možné s každou
    • pravdou
    • pravděpodobností
    • logickou pravdou
  • pamatujte, že svět není černobílý
  • nikdo z lidí nemá patent na posuzování pravdy

Nejpozději v této chvíli pojmete podezření, že listujete poznámkami z přednášek, případně výpisky z literatury. Tak tohle autor myslel, když v úvodu psal o skládání z různých pramenů?

Ale ještě je tu DVD, které má obsahovat kurz rétoriky v 10 kapitolách. Jenže ani video už to nezachrání. Kurz to opravdu není. Účinkující herci mají sice kultivovaný projev a pěkně artikulují, ale buď přeříkávájí teoretická moudra typu “mluvená a psaná forma jazyka se liší”, “první pravidla české spisovné výslovnosti vyšla v roce 1955” či “odhalit křiváka není vždy snadné”, nebo předvádějí, jak klást důraz na různá slova ve větě. Možná oceníte, že jim jazykolamy jdou krásně, ale hodnota pro vás je zanedbatelná.

Takže

VERDIKT:
Velké zklamání. Tuhle knížku nechte v regálu.