Recenze: Confessions of a Public Speaker

Confessions Scott Berkun se živí tím, že píše a pak mluví o tom, co píše. Že je to povolání ošemetné, naznačuje hned v první kapitole: i když se mu věnuje už řadu let, stále nedokáže jednoduše odpovědět na jednoduchou otázku „Co děláte?“ (A to má ještě štěstí, že takové konverzace vede v angličtině, protože writer and public speaker zní pořád líp než spisovatel a řečník.) Ve své knížce Confessions of a Public Speaker ale ukazuje, že je spisovatelem i řečníkem navýsost povolaným.

Confession – přiznání, vyznání, zpověď. To všechno tohle slovo může znamenat, a to všechno v téhle knížce najdete. Upřímnost je její největší devízou – je povzbuzující dočíst se, že i člověk, kterého mluvení živí, trpí trémou a že mu trvalo, než si to dokázal přiznat. Že zažil trapasy a dělal chyby (a že se to může stát kdykoliv znovu). Dozvíte se i to, kolik si takový řečník může za přednášku vydělat, a dostanete dost informací k tomu, abyste mohli posoudit, jestli je to moc anebo málo.

Všechny ty skoro intimní informace používá Scott Berkun jako dobře dávkované koření, kterým ochucuje po všech stránkách bohatý pokrm. Pokud ho spořádáte, budete se na své další vystoupení umět lépe připravit – po stránce obsahové i psychické. Snáz se vyrovnáte s prázdným sálem či nepřátelským prostředím a až vám jednou před kamerou poteče čůrek potu po zádech, budete vědět, že v tom nejste sami.

I v případě, že se nechystáte stát profesionálním řečníkem (jsou v Česku nějací?), bude vám tahle knížka užitečná. A je to každopádně příjemné čtení.

VERDIKT:
Zajímavé a zároveň zábavné. Stojí za přečtení.