5 lekcí od mistra

Hans Rosling je hvězda. Jeho přednášky pro TED patří mezi nejsledovanější. A není divu, protože ať mluví o populačních statistikách, důležitosti pračky nebo vlivu náboženství na porodnost, získá si vás během první minuty a neodtrhnete se, ani když vám na plotně utíkají brambory. V dokumentu BBC Overpopulated (Přelidněná) Hans Rosling, spoluzakladatel Lékařů bez hranic a profesor na prestižní švédské univerzitě Karolinska Institutet, ukazuje, co znamená být mistrem svého oboru. Vypněte sporák a udělejte si hodinu času. Stojí to za to.

Jasně, Hans Rosling to prostě umí a s podporou BBC se přednáší jedna radost. Pár věcí ale můžeme okoukat a uplatnit i ve skromnějších podmínkách. Po těchto pěti lekcích dokážeme i obyčejné brambory pozvednout na pokrm hodný michelinského šéfkuchaře:

Lekce první: Nasazení.

Všichni umíme nadšeně vyprávět o zážitcích z dovolené nebo o tom, jak jsme poprvé porazili dědečka v šachách. Ale populační růst, vývoj porodnosti a světová chudoba? To nejsou zrovna témata, při nichž bychom očekávali nakažlivý entuziasmus. Hans Rosling ukazuje, jak na to. Jeho zaujetí pro věc se při přednášce převtěluje do energie, kterou nelze necítit. Na scéně si tu klekne, tu vyleze na štafle. Používá výrazná gesta a sugestivní mimiku, naléhavost toho, co říká, je znát i z tónu jeho hlasu. Podívejte se třeba na to, jak vysvětluje vývoj světové populace [2:15-4:15].

This slideshow requires JavaScript.

Lekce druhá: Příběhy.

Kousek toho dítěte, které večer žadonilo o pohádku, v nás zůstal až do dospělosti. Proto máme pořád rádi příběhy, a dokáže-li toho řečník využít, má nás posluchače v kapse. Nenechme se odradit tím, že pro naši přednášku BBC nenatočí jímavý dokument, jako je ten o Andrém a Olivii [32:33-35:41, 39:52-42:43]. V téhle přednášce je i řada jiných příběhů a Hans Rosling si při nich vystačí se svou životní zkušeností (a zkušeností schopného řečníka). Třeba když vypráví o tom, jak za mlada pracoval jako lékař v Africe [29:15-30:33], nebo jaké to bylo, když si jeho rodiče poprvé pořídili pračku [56:05-56:51]. Příběhy ale nejsou jen tak nahodilé, mají v jeho přednášce nezastupitelné místo, dodávají emoce k faktům, ilustrují. A baví.

Lekce třetí: Humor.

audience2Příběhy baví a můžeme je považovat za jednu z hlavních ingrediencí úspěšné přednášky. Humor je pak kořením, které dodá chuť a vůni. Nemusíme se stát baviči kvalit Vladimíra Menšíka, abychom přiměli diváky k úsměvu. Jak to dělá Hans Rosling? Utahuje si ze sebe („Já jsem statistik. Ne, ne, ne, ne, nevypínejte.“ [1:17]), utahuje si z Britů („Náhodným výběrem zvolí šimpanzi dvakrát více správných odpovědí než Britové.“ [13:35]), někdy mu stačí jen vtipné přirovnání („Velbloud je mrtev, zrodil se dromedár.“ [48:28]). Laťka smíchu leží možná až překvapivě nízko, zvlášť pokud jsou již posluchači naladěni díky uplatnění lekce první a druhé.

Lekce čtvrtá: Srozumitelnost.

Tak, máme energického, nadšení vyzařujícího přednášejícího, který vypráví příběhy a umí vše správně okořenit humorem. Teď ještě musíme přidat nějaké informace, fakta, data a přednést je takovým způsobem, aby byla pro posluchače srozumitelná. A zase se můžeme poučit u Hanse Roslinga. Čím to, že jeho přednáška může být zajímavá pro laika i odborníka? Tedy předně: nepoužívá žádný odborný žargon. Za druhé: nepředpokládá, že si divák něco domyslí, a vše potřebné stručně a jasně vysvětlí. Všimněte si třeba, že u grafů vždy zmíní, co je na které ose (například v čase [44:54]). A hlavně: ví, co chce sdělit, nezahlcuje nás nadbytečnými informacemi a vede nás přednáškou od startu k cíli bez oklik a zádrhelů.

Lekce pátá: Pomůcky.

Srozumitelně se vyjadřovat je základ, také ale platí, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. Patří se dodat, že pro všechny obrázky to neplatí… Hans Rosling to pochopil a s kolegy vyvinul vlastní software, Gapminder. Díky grafům získaným z tohoto programu statistická data ožívají, rozkvétají do krásy a především sdělují informace nezapomenutelným způsobem. Šlo by snad vývoj světové porodnosti dokumentovat lépe [9:00-10:46]? Jestli si ale nechcete vyvíjet vlastní software, inspirujte se polystyrenovými kvádry použitými pro objasnění předpokladu, že zatímco světová populace nadále poroste, dětí už přibývat nebude [23:21-25:44]. Anebo – nehodily by se štafle [38:13]?

 

Pět lekcí. Pět ingrediencí a můžeme se stát příští řečnickou hvězdou. 😉

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *